Jazzowe brzmienie nostalgii
Pierwsze dni września należały w Warszawie do miłośników jazzu, w nowoczesnej, subtelnej odsłonie. Podczas kolejnej odsłony ECM Warsaw Festival słuchacze mieli szansę zapoznać się z twórczością najlepszych jazzowych muzyków z Norwegii, Niemiec i Włoch.
ECM Warsaw Festival, inicjatywa jazzowej wytwórni Edition of Contemporary Music, pojawił się na polskiej scenie muzycznej w 2019 roku, jako coroczne wydarzenie skierowane do miłośników muzyki improwizowanej oraz jazzu. W tym roku festiwal odbył się na początku września, w sali koncertowej Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina.
Festiwal potrwał cztery dni, z których każdy miał swój wyjątkowy klimat i specyfikę. Piąta edycja przebiegła pod znakiem muzycznej wrażliwości i spokojnego namysłu nad dźwiękiem, w co doskonale wpisuje się twórczość zaproszonych gości - kwartetu Floriana Webera, saksofonistki Mette Henriette z zespołem, trio Giovanniego Guidi oraz kwartetu Mathiasa Eicka. Każdy z artystów zaprezentował swoje utwory podczas jednego, dedykowanego mu wieczoru, co pozwoliło poczuć głębiej charakter ich muzyki. Formuła festiwalu nie zawsze wyglądała jednak w ten sposób.
Początkowo na funkcjonujący pod nazwą ECM50 Warsaw Festival organizatorzy zapraszali szersze grono artystów, którzy na przestrzeni kilku dni współdzielili salę koncertową. Festiwal zaliczył swój debiut w Centrum Praskim Koneser, a rok później przeniósł się do Sali Nowej Miodowej przy Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie. Podczas pierwszej edycji wystąpili muzycy z Polski i zagranicy, m.in. Jakob Bro Trio, Tord Gustavsen Trio, Marcin Wasilewski Trio oraz powracający w ramach najnowszej edycji Giovanni Guidi. Od 2022 roku festiwal odbywa się w sali koncertowej Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina.
Drugi dzień tegorocznego festiwalu należał do norweskiego trębacza Mathiasa Eicka i jego zespołu - grającego na fortepianie Kristjana Randalu, perkusisty Hansa Hulbækmo oraz kontrabasisty Trygve Waldemara Fiske, który w Warszawie zastąpił stałego członka kwartetu Ole Mortena Vågana. Eick uważany jest za jednego z najbardziej rozpoznawalnych norweskich muzyków jazzowych, który nieprzerwanie rozwija swoją karierę od wczesnych lat 2000. Jego współpracę z wytwórnią ECM zapoczątkowała debiutancka płyta “The Door”, która została ciepło przyjęta przez krytyków. Zwracano uwagę na delikatne brzmienia trąbki Eicka i jego muzyczną wszechstronność, która uwidacznia się w późniejszej twórczości. Jak mówi sam muzyk, przy pracy nad nowymi albumami stara się wytyczać nowe ścieżki, eksperymentować i inspirować się nieoczywistym brzmieniem. W albumie “Midwest” z 2015 czerpie z muzyki folkowej, by zarysować imaginacyjną, muzyczną podróż z małej norweskiej wioski na rozległe równiny Dakoty. W “Skala” odchodzi w nieco inną stronę, inspirując się szerszym zestawem dźwięków muzyki klasycznej i popu. Tym, co łączy wszystkie dotychczasowe albumy Eicka jest przepełniająca je głęboka nostalgia.
Warszawski koncert rozpoczęły rytmiczne dźwięki perkusji Hansa Hulbækmo w utworze “September” z najnowszego albumu kwartetu “Lullaby”. Uzupełnił je delikatny akompaniament fortepianu i kontrabasu, który zbudował podstawę pod wiodące brzmienie trąbki. Mimo pozycji lidera trębacz w żadnym z utworów nie próbuje wybić się ponad pozostałe instrumenty, zamiast tego buduje subtelny dialog między poszczególnymi dźwiękami. Grane przez kwartet utwory z najnowszego albumu przepełnia głęboka nostalgia, co jak twierdzi sam Eick, wyrasta z niepokoju związanego z doniesieniami o współczesnych konfliktach w Ukrainie i Gazie. Podczas koncertu nie zabrakło jednak nieco lżejszej zabawy z brzmieniem oraz wykorzystania nieoczywistych rozwiązań, zbliżających jazzowe utwory kwartetu do muzyki eksperymentalnej. Wieczór z kwartetem Mathaisa Eicka zwieńczyły owacje na stojąco i wielokrotny bis.
ECM Warsaw Festiwal odbył się 4-6 września. Na festiwalu wystąpił m.in. niemiecki pianista Florian Weber, którego zaproszenie było możliwe dzięki finansowemu wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Weronika Kamieńska
Redakcja: Agnieszka Wójcińska