drukuj

Od Hallo do językowego Zuhause: jak uczyć języka obcego dzięki filmom?

W czasach globalizacji i coraz szybszego przepływu informacji, kiedy utrzymanie się na rynku pracy staje się trudniejsze, znajomość języków obcych okazuje się kluczową umiejętnością. Jednak tradycyjne metody nauki języków obcych bywają nużące. W poszukiwaniu nowych pomysłów i inspiracji dla nauczycieli i nauczycielek języka niemieckiego specjalizuje się Sommer: Akademie organizowana przez warszawski Instytut Goethego. Sposoby zaproponowane przez prowadzących warsztaty Sommer: Akademie pokazały, że wyobraźnia i kreatywność mogą być kluczem do sukcesu.

Trzydniowa Akademia Letnia jest miejscem spotkań nauczycieli i nauczycielek języka niemieckiego. To doskonała okazja, żeby poznać nowe metody i narzędzia nauczania języka niemieckiego oraz wymienić się informacjami z kolegami i koleżankami po fachu.

W lipcowej edycji Sommer: Akademie w Gdańsku  skupiono m.in. się na metodyce nauczania języka obcego z pomocą filmu dokumentalnego, tu akurat Uli Decker, niemieckiej reżyserki (autorki produkcji krótkometrażowych i dokumentalnych oraz reportaży telewizyjnych). Dokument „Anima. Die Kleider meines Vaters” został przez reżyserkę oraz uczestniczki i uczestników warsztatów rozłożony na czynniki pierwsze.

Na samym początku pokazano zwiastun filmu, ale co ciekawe, bez głosu. To uczestniczki i uczestnicy seminarium mieli zgadnąć, jaki jest temat filmu i kim są bohaterowie. Odpowiedzi wybrzmiewające na sali zadowoliły Uli Decker. Jedną z nich była „walka z traumą”, ktoś inny krzyknął, że chodzi o „szukanie siebie i zrozumienie, jacy naprawdę jesteśmy”.  Mieli rację. Oczywiście, oglądanie samych fragmentów filmu, to nie nauka. Publiczność została postawiona przed paroma zadaniami, które musiała wykonać samodzielnie, bądź w małych grupach.

"Anima. Die Kleider meines Vaters" to poruszający i intymny dokument, który nie tylko opowiada o osobistej historii rodziny reżyserki, ale także rzuca światło na szersze problemy związane z tożsamością płciową i jej społeczną akceptacją. Głównym wątkiem dokumentu jest historia ojca reżyserki, który na starość ujawnia swoje pragnienie noszenia damskich ubrań, co staje się punktem wyjścia do refleksji nad jego tożsamością. Film ukazuje wyzwania, z jakimi muszą mierzyć się osoby transpłciowe, takie jak stygmatyzacja i uprzedzenia. Produkcja stanowi ważny głos w dyskusji o różnorodności płciowej i potrzebie otwartości oraz zrozumienia w społeczeństwie.

Akcja filmu dzieje się w Bawarii, dlatego w części warsztatowej poproszono uczestników o zapisanie, co kojarzy im się z tym regionem. To było łatwe zadanie, które miało rozgrzać zebranych i otworzyć ich na współpracę. Słychać było odpowiedzi: Lewandowski, religijność, głęboko zakorzenione tradycje, dużo piwa. Ta krótka zabawa pozwoliła na włączenie kreatywności i pokazanie, że rozrywka idzie w parze z nauką. Uczniowie lubią zrywać z nużącymi zadaniami z gramatyki, a w zamian skupić się  na praktycznych zajęciach, które pozwalają na więcej aktywności. Metody i nowe propozycje, jakie zostały przedstawione nauczycielom na warsztatach Sommer: Akademie, to bardzo dobry pomysł na prowadzenie zajęć z młodzieżą.

Jednym z elementów „Anima. Die Kleider meines Vaters” było pokazanie młodej Uli jako marzycielki, która jest gotowa rzucić wszystko i doświadczyć niesamowitej przygody. W filmie opowiada, że w dzieciństwie chciała być piratką, bądź też podróżniczką, marzyła o zwiedzaniu świata. Decker poprosiła nauczycielki i nauczycieli siedzących na widowni, żeby wrócili do dni swojego dzieciństwa i napisali parę zdań o tym, kim chcieli zostać. To zadanie dla nauczycielek i nauczycieli języka niemieckiego było nieskomplikowane, jednak patrząc na to z perspektywy ucznia, wymagało chwili na skupienie się i odpowiedzenie na postawione pytanie. Znów, połączyło zabawę z praktyką języka obcego.

Dlaczego prowadzący Sommer: Akademie zdecydowali zaprezentować, że lekcje języka niemieckiego nie muszą polegać głównie na czytaniu podręcznika? Po co uczono zebranych nauczycieli nowych rozwiązań, takich jak oglądanie filmu po niemiecku i analizowanie go ze swoimi uczniami?  Bo to znakomity sposób na naukę języka. Filmy dostarczają kontekstu kulturowego, który jest kluczowy w zrozumieniu subtelności i idiomów. Uczą także naturalnej wymowy, intonacji oraz rytmu mowy, co jest trudne do osiągnięcia przy bazowaniu wyłącznie na tradycyjnych podręcznikach. Co więcej, filmy są atrakcyjne i angażujące, co dodatkowo motywuje do nauki. Mogą one także rozwijać umiejętności słuchania, które są kluczowe w komunikacji językowej, co prowadzi do bardziej wszechstronnej i praktycznej znajomości języka.

Seminarium Sommer: Akademie to dla mnie odkrywcze spojrzenie na nauczanie języka obcego. Z zainteresowaniem słuchałam, co do powiedzenia miała Uli Decker o swoim dokumencie i jak poszczególne elementy seansu filmowego można przełożyć na lekcję w szkołach. Partnerem Szkoły Letniej jest Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Tekst: Julia Onopa

Redakcja: Agnieszka Soszka-Wójcińska