Dziennikarz dziś – informator czy przedsiębiorca? - Natalia Nigborowicz
Dziennikarz dziś – informator czy przedsiębiorca?
Szczerze
przyznam, że z lekkim niepokojem brałam do ręki tę książkę. Choć sprawy
stosunków polsko-niemieckich i działalności dziennikarzy zza Odry są mi
szczególnie bliskie, zastanawiałam się, czy warto poświęcać kolejne godziny na
wertowanie czegoś, co już samym tytułem sugeruje, że nie będzie zbyt
wciągające. Zaryzykowałam jednak i myślę, że rację miał ten, który wymyślił
powiedzenie „Kto nie ryzykuje, ten nie zyskuje”… W zwierciadle mediów.
Przedsiębiorczość kobiet i mężczyzn w niemieckiej i polskiej prasie.
Zmieniające się wizerunki to pozycja opublikowana nakładem Wydawnictwa ToC
w 2017 roku. Jej autorami są Katja Brickwedde, Marianna Gevorski, Agnieszka
Hess, Iga Michalak- Maliszewska, Krzysztof Nowak i Małgorzata
Winiarska-Brodowska.
Po przeczytaniu pierwszych
stron czytelnik uzyskuje szereg informacji dotyczących odpowiedzi na pytanie,
kim tak naprawdę jest przedsiębiorca. Wydaje się, że jest ono zupełnie
bezzasadne, jednak jeśli przyjrzeć się przedstawionym w pracy próbom definicji,
okazuje się, jak bardzo odbiegają one od tych funkcjonujących w świadomości
ogólnej. Najistotniejszym elementem omawianej pozycji jest jednak prezentacja
wpływu mediów na postrzeganie przedsiębiorczości jako takiej oraz ludzi
prowadzących własną działalność gospodarczą. Niewielu bowiem zdaje sobie sprawę
z tego, że myślimy po części tak, jak nam to pokażą ludzie prasy czy szklanego
ekranu.
Współcześnie wizerunek przedsiębiorcy to figura istotnie wpływająca
na rozwój inicjatyw dążących do polepszenia statusu gospodarki prywatnej i
państwowej. Książka dostarcza niezbędnych informacji dotyczących historii
rozwoju rynku medialnego w Polsce i Niemczech, których analiza pozwala zauważyć
i określić panujące w tej branży tendencje. Czytelnik otrzymuje też sporą dawkę
wiedzy o uwarunkowaniach kulturowych
i ekonomicznych, które umożliwiły zbudowanie i ugruntowanie pozycji głównym
agencjom prasowym i stacjom telewizyjnym w obydwu krajach. Wskazanie na pewne
procesy i wydarzenia (m.in. rozwój samoświadomości dziennikarskiej czy coraz częstsze
zwracanie uwagi na zmieniający się sposób postrzegania płci, prowadzący do
istotnych przemian na rynku medialnym) umożliwia zrozumienie roli i wagi mediów
we współczesnym środowisku przedsiębiorców. Temu zagadnieniu poświęcony jest
kolejny rozdział, bezpośrednio nawiązujący swą treścią do tytułu
opracowania.
Napisania zwięzłym, przystępnym językiem publikacja to świetne źródło wiedzy dla wszystkich zainteresowanych tym, jak wykreowane stereotypy funkcjonują w społeczeństwie oraz faktem, że media stanowią obecnie czwartą, najsilniejszą władzę, znacząco wpływającą na mentalność odbiorców. Polecam ją także tym, którzy do tej pory nie zastanawiali się szczególnie nad podobnymi kwestiami, gdyż otwiera ona oczy na wiele ważnych aspektów codzienności, które wśród natłoku zajęć umykają naszej uwadze. Warto pochylić się nad nimi, by zrozumieć otaczający nas świat, który staje się coraz bardziej skomplikowany.
Natalia Nigborowicz