Niemiecki to szansa i wspaniała zabawa - relacja Beaty Olejarki
Podkarpacie to polskie województwo położone najdalej od Niemiec. Przeworsk to z kolei malutkie maseczko, o którym nawet w Rzeszowie, stolicy tego województwa mogło się nie słyszeć. Mimo tych oczywistych mniejszości, tamtejsza Szkoła Podstawowa nr 1 ma istotną wyższość – jako jedna z ośmiu placówek w Polsce realizuje projekt: „Szkoły: Partnerzy Przyszłości”, czyli „Schulen: Partner der Zukunft”
Ponad tysiąc szkół na świecie, osiem w Polsce, na Podkarpaciu jedna- przeworska Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Pawła II może pochwalić się całym zastępem młodzieży, która świetnie komunikuje się po niemiecku, zgłębia niemiecką kulturę, a w swoich uczniach buduje przekonanie, że Niemcy mogą być dla nich ciekawymi parterami.
(fot1,2)
Projekt zainicjowany w 2008 roku przez Federalne Ministerstwo Spraw Zagranicznych „Szkoły: Partnerzy przyszłości” jest do tej pory największym przedsięwzięciem promującym język niemiecki i wspierającym pracę oświatową za granicą. Z polskich placówek, które zakwalifikowały się do projektu , postanowiliśmy odwiedzić tę najbardziej wysuniętą na południowy-wschód, w Przeworsku. Dzieciaki, które tam spotkaliśmy, przekrzykiwały się radośnie, opisując kolejne projekty realizowane w ramach zajęć z niemieckiego.
(fot. 3,4)
Jak współpracę widzi młodzież
W folderze informacyjnym możemy przeczytać, iż projekt PASCH (Schulen: Partner der Zukunft) w Polsce jest koordynowany przez ambasadę Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie i realizowany w ścisłej współpracy z Goethe-Institut oraz Centralnym Wydziałem Szkolnictwa za Granicą. Dalszymi ważnymi partnerami są Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej oraz Służba Wymiany Pedagogicznej Stałej Konferencji Ministrów Nauki, Oświaty i Kultury Landów Niemieckich.
Uczniowie uczestniczący w projekcie w przeworskiej szkole tak widzą to czym się (fot5) zajmują w ramach budowania więzi polsko- niemieckich. – (fot6 )
-
Chodzimy na kółko niemieckie, ostatnio, był u nas iluzjonista z Niemiec i miał przedstawienie po niemiecku, wszystko
rozumieliśmy, a teraz, my to samo przedstawienie przygotowujemy i będziemy go
pokazywać. Też po niemiecku!- fascynują się
- Robiliśmy folder po niemiecku i polsku, który miał reklamować nasze miasto.
(fot7)
-Wszystkie te zajęcia są fajne, bo nie ma nudy. Nie musimy jak w innych
szkołach siedzieć nad książka i tylko wkuwać. U nas się mówi po niemiecku,
prowadzi lekcje w tym języku i robimy nawet rzeczy, takie jak tamtejsze dzieci.
- Co takiego niemieckiego robicie?
- Kalendarze adwentowe na przykład. Przygotowuje się je przed Bożym Narodzeniem i wkłada do nich cukierki, a potem codziennie się wyjmuje jeden. Albo wieńce adwentowe, gdzie w cztery niedziele zapala się po jednej świeczce, aż do Bożego Narodzenia.
(fot8 )
- A wie pani, że choinka też jest z Niemiec, znaczy przyszła od nich do nas i dzięki temu mamy taki zwyczaj, że ubiera się drzewko w Wigilię, żeby było ładnie…
- I zając, co przynosi słodycze przed Wielkanocą i są one pochowane, tak, że trzeba je znaleźć to też jest z Niemiec!- W domu opowiadałem o tym, bo uczyliśmy się kiedyś na zajęciach, że to taka niemiecka tradycja, a że ja lubię niemiecki i chcę tam pojechać, rodzice wprowadzili u nas taki zwyczaj z zającem. Ja i siostra szukamy słodyczy, które zostawił zajączek wielkanocny- uwielbiam to!
Co oprócz „niemieckiego bakcyla”
W Polsce projekt PASCH działa od 2008 roku. Szkoły wybrane przez Goethe-Institut spośród wielu wysoko ocenianych i ciekawych zgłoszeń. Stały się szkołami modelowymi w zakresie nauczania niemieckiego jako języka obcego. Szkoła Podstawowa Nr 1 w Przeworsku, wybrana jako jedyna z województwa podkarpackiego i jedna z ośmiu z Polsce, należy do ok. 1000 takich szkół modelowych na świecie. Oprócz niekwestionowanych korzyści dla uczniów, którzy dali nam próbkę swoich niemieckich możliwości, zyski czerpie z programu także sama placówka. Przede wszystkim została wyposażona w nowoczesne klaso-pracownie języka niemieckiego z tablicami interaktywnymi, komputerami dla uczniów i nauczycieli, laptopem, odtwarzaczem CD, kamerą, aparatem fotograficznym, drukarkami, kinem domowym, materiałami dydaktycznymi, literaturą niemieckojęzyczną, czasopismami, podręcznikami, słownikami. Przeworska podstawówka otrzymała na ten cel od Instytutu Goethego środki finansowe w kwocie ok. 200 tys. zł. Ponadto szkoły partnerskie otrzymują wsparcie niemieckich nauczycieli i konsultantów, nauczyciele języka niemieckiego biorą udział w licznych seminariach doskonalących w Niemczech i w Polsce.(fot9)Nie pomija się również nauczycieli nie związanych w żaden sposób z j. niemieckim, bowiem i oni otrzymują oferty kursu tego języka w Niemczech. Dyrektorzy szkół uczestniczą w podróżach studyjnych do Niemiec, podczas których mogą wymieniać doświadczenia, nawiązać współpracę, zapoznać się z niemieckim systemem edukacji i odwiedzić instytucje koordynujące projekt. Bardzo istotna w projekcie jest interaktywność- uważa Ewa Kojder, nauczycielka niemieckiego z Przeworska.-Uczniowie i nauczyciele ze wszystkich szkół PASCH na świecie mogą kontaktować się za pośrednictwem strony www.pasch-net.de. Organizowane są liczne projekty wzmacniające współpracę szkół partnerskich (teatralne, CLIL- kształcenie przedmiotowo-językowe, koncerty).
Instytut Goethego organizuje dla najbardziej zaangażowanych uczniów stypendia na trzytygodniowe kursy językowe w Niemczech. Takim stypendysta z Przeworska jest m.in. Kacper Najsarek (12l) – Pobyt w szkole zza Odrą to wspaniała przygoda. Poznałem mnóstwo kolegów, bardzo szybko uczyłem się języka i w bardzo krótkim czasie opanowałem mnóstwo nowych słów, bez wysiłku i specjalnej nauki. Zwyczajnie w rozmowach z innymi, bo mówiliśmy po niemiecku(fot10) . Dodatkowo uczniowie mają możliwość zdawania egzaminów FIT 1 i FIT 2, oraz uzyskania międzynarodowego certyfikatu językowego. Ciekawą opcją dla uczniów jest też udział w imprezach, konkursach i licznych międzyszkolnych projektach ( w SP 1 w Przeworsku uczniowie wzięli udział w projektach: „Tydzień z Językiem Niemieckim”, „Papier: działamy praktycznie i ekologicznie”, (fot11)„Zwyczaje wielkanocne w naszym regionie”) Finalista regionalnego konkursu niemieckiego jest Marcin Mikuła (12l) . Ponadto jako szkoły modelowe, placówki testują lekcje z wykorzystaniem metody CLIL, która jest nowoczesnym trendem w nauczaniu języków obcych i zdobywa coraz większą popularność w Europie i na świecie. W SP1 w Przeworsku wprowadzono elementy tej metody na lekcjach informatyki i techniki trzy lata temu.Beata Olejarka