Na podwórku u Korczaka - relacja Marcina Radomskiego
– Życie moje było trudne, ale ciekawe. O takie właśnie
prosiłem Boga w młodości – pisze Janusz Korczak w „Pamiętniku z getta”,
na podstawie którego powstało przedstawienie „Podwórko Korczaka”.
Premiera odbyła się 16 grudnia w warszawskim Teatrze Kamienica.
Teatr Kamienica. Schodzę po krętych schodach do Piwnicy Warsza. Ściany z
czerwonej cegły, przygaszone światła, kolekcja instrumentów dętych na
suficie. Miejsce tajemnicze, przestrzeń klimatyczna. Emilian Kamiński,
dyrektor teatru, wita publiczność na premierze spektaklu „Podwórko
Korczaka”. – Szanowni Państwo, tymi kanałami, o tutaj po prawej, na
stronę aryjską przeprowadzała dzieci m.in. Irena Sendlerowa – opowiada
wojenną historię kamienicy jej gospodarz. Zdaje się więc, że to idealne
miejsce na akcję przedstawienia w reżyserii Pawła Paszty „Podwórko
Korczaka”, zrealizowanego na podstawie tekstów słynnego lekarza i
pedagoga w ramach obchodzonego w 2012 r. Roku Korczaka.
Akcja spektaklu rozgrywa się na tytułowym podwórku Domu Sierot przy ulicy Siennej 16/ Śliskiej 9. Trójka małych bohaterów egzystuje, bawiąc się, rozmawiając, ucząc i kłócąc. Świat dziecięcych bohaterów wydaje się zaczarowany – w czym zasługa wrażliwego Doktora. Mimo tragedii wojny Korczak stwarza pozory normalności, z zaangażowaniem stara się stworzyć swoim podopiecznym chwile prawdziwego dzieciństwa.
W rolę głównego bohatera wciela się Włodzimierz Press, który idealnie oddaje iście stoicki spokój Korczaka oraz miłość do podopiecznych. Świat widziany oczami małych bohaterów dobrze przedstawiają również pozostali aktorzy: Alicja Dąbrowska, Agata Życzkowska i Marcin Chochlew. Przekazują oni żywiołowość i zapał, jaki posiadają jedynie dzieci. I właśnie o tej dziecięcej czystości umysłów, delikatności, ale również o ich rozmyślaniach i wątpliwościach opowiada sztuka.
Dobrze się stało, że to przedstawienie trafiło właśnie do Teatru
Kamienica. Historia kamienicy i losów Korczaka splotła się ponownie po
latach.
Marcin Radomski
Spektakl „Podwórko Korczaka” został dofinansowany ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.