drukuj

Wykonanie koncertowe „Halki” Stanisława Moniuszki w Filharmonii Berlińskiej (Berliner Philharmonie)

Wykonanie koncertowe „Halki” Stanisława Moniuszki w Filharmonii Berlińskiej (Berliner Philharmonie)

Ślub Zofii i jej ukochanego Janusza miał być towarzyskim wydarzeniem sezonu. Młodzi, piękni, zamożni, połączą fortuny lokalnych przedsiębiorców. Starannie przygotowaną ceremonię  może jednak zakłócić Halka, wiejska dziewczyna, z którą Janusz miał przelotny romans. Halka twierdzi, że spodziewa się jego dziecka. Przebiegła szantażystka czy ofiara ciemnej strony pana młodego? Kto okaże się ofiarą, a kto czarnym charakterem tej miłosnej intrygi?

Autor opery „Halka”, Stanisław Moniuszko, przez kilka lat uczył się w Berlinie i to tutaj właśnie opublikowano jego pierwsze utwory. Jednak wykonania jego muzyki w tym mieście to wciąż wydarzenia zbyt rzadkie. Tym bardziej cieszymy się, że orkiestra i chór naszego teatru prowadzona przez dyrektora artystycznego Gabriela Chmurę przedstawi tę piękną muzykę w Filharmonii Berlińskiej. W roli tytułowej Magdalena Molendowska (Baden-Baden Festspiele, Glyndebourne Festival). Wśród solistów znajdzie się też dobrze znany niemieckiej publiczności Tomasz Konieczny (Bayreuth Festival, Wiener Staatsoper).

Stanisław Moniuszko, twórca polskiej opery narodowej, urodził się 5 maja 1819 w Ubielu na Białorusi niedaleko Mińska. W 1837 wyjechał na studia muzyczne do Berlina, gdzie w Singakademie pracował pod kierunkiem Carla Rungenhagena. Po powrocie do Wilna w 1840 założył rodzinę (miał 10 dzieci) i rozpoczął intensywną działalność jako organista i dyrygent. 1 stycznia 1848, miała miejsce koncertowa prezentacja pierwszej, tzw. wileńskiej wersji „Halki”. 1 stycznia 1858 po wieloletnich staraniach w warszawskim Teatrze Wielkim odbyła się w premiera rozszerzonej redakcji „Halki” i oszałamiający sukces dzieła sprawił, że Moniuszko otrzymał nominację na dyrektora tej instytucji. W następnych latach skomponował szereg, zazwyczaj entuzjastycznie przyjmowanych oper: „Flisa” (1858), „Hrabinę” (1859), „Verbum nobile” (1860), „Straszny dwór” (1862) i „Parię” (1868), ale tworzył także kantaty (np. „Widma”), pieśni, utwory religijne i baletowe, które ugruntowały jego dominującą pozycję w polskim życiu muzycznym. W 1871 dla Moniuszki bolesne okazały się negatywne opinie o jego ostatniej ukończonej operze „Beata”. Kompozytor zmarł nagle 4 czerwca 1872, a jego pogrzeb stał się manifestacją narodowej jedności. 

Szczegóły wydarzenia na stronach organizatorów:

Patronat Honorowy: Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Berlinie.
Sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako część Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA 2017-2022, we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.
Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Projekt dofinansowany z dotacji Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Koncert współorganizowany w partnerstwie z Dyrekcją Koncertową Prof. Victora Hohenfels.

Pliki do pobrania