Wystawa multimedialna Andreasa Müller-Pohle w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Białystok Interphoto 2021
24 września 2021 - 24 października 2021 20.00 Białystok, ul. Warszawska 19
Andreas Müller-Pohle: Video Works 1996–2021
Kariera berlińskiego artysty Andreasa Müller-Pohle rozpoczęła się w połowie lat siedemdziesiątych kiedy to opierając się o założenia „Wizualizmu” wprowadził do świata fotografii radykalnie minimalistyczne elementy. Ogromne znaczenie miała jego ścisła współpraca z filozofem Vilémem Flusserem (1920-1991), którego przełomowy esej Ku Filozofii Fotografii był bodźcem do rozpropagowania pism filozofa w magazynie European Photography. Od lat osiemdziesiątych Müller-Pohle swoją uwagę skupił na fundamentalnych aspektach zmian zachodzących w istocie obrazu technicznego, pozostawiając bezpieczny grunt fotografii klasycznej fotografii na rzecz multimediów, sztuki konceptualnej, a od 1996 roku wideo, które stało się jednym z jego kluczowych mediów.
Wystawa w Białymstoku to pierwszy przegląd prac wideo artysty, począwszy od wymownej Entropii (1996), będącej przejmującą „obrazoburczą” odpowiedzią na zanikającą fotografię analogową, rozrywaną na oczach widza przez ogromną niszczarkę przemysłową. Po licznych pracach wideo poświęconych historycznej roli fotografii i nieuchronnie następującej erze cyfrowej (Hiroshima, Araki at Work, Yumiko) Müller-Pohle zwraca się ku kolejnemu ważnemu tematowi w swojej twórczości - wodzie. Zgłębia ten temat przy pomocy fotografii, wideo i dźwięku. Obszerny projekt Danube River (2005-2006) to dokumentacja całego biegu rzeki Dunaj rozpatrywana z kulturowego i ekologicznego punktu widzenia. Kolejny projekt Hong Kong Waters (2009-2010) przedstawia nieznane do tej pory ujęcia wszechobecnych wodnych krajobrazów tej azjatyckiej mega metropolii. W najnowszym projekcie zatytułowanym Studies on Traffic (2013-2021), Müller-Pohle po raz kolejny łączy fotografię, wideo i dźwięk. W tym cyklu rejestruje wzorce ruchu ulicznego w różnych częściach świata, pokazując naszą cywilizację jako złożony wszechświat połączonych anomalii, których nie da się uwiecznić i zsynchronizować w danej chwili.
Pavel Vančát - kurator wystawy
Files available for downloads