drukuj
Kalendarium

Transfer sztuki - wystawy sztuki współczesnej

30 maja 2014 - 22 czerwca 2014 wernisaż godz.18:00 / 20:00 Łódź, Galeria AHE ul. Rewolucji 1905 r. nr 64 oraz Galeria Ars Nova ul. Zgierska 4

W ramach projektu Transfer Sztuki, w dniach od 30 maja do 22 czerwca br. w Łodzi odbędą się dwie wystawy, podczas których swoje prace zaprezentują artyści tworzący w Niemczech: Dorothee Schäfer, Uwe Siemens, Kristine Tusiashvili oraz Graeme Vaughan.

„Transfer sztuki” to wspólne przedsięwzięcie Fundacji Galeria Hyperion w Katowicach, Galerii Freies Kunst Territorium w Bochum, Galerii Ars Nova w Łodzi i artystów ze Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Warszawskiego i Katowickiego. W ramach projektu, postanowiono zestawić ze sobą przedstawicieli sztuki współczesnej, prezentujących odmienne założenia i stylistyki artystyczne. Rzeźba prezentowana przez Dorotheę Schäfer przywodzi na myśl wydobyte na światło dzienne szczątki odległej kultury. To twórczość, która mogłaby z powodzeniem imitować pomniki dawno upadłej cywilizacji. Często są to portrety ludzi, zazwyczaj szerzej nieznanych, głównie kobiet – działaczy społecznych, politycznych, związanych również z religią – podejmujących ryzykowne działania w imię jakiejś idei. Malarstwo Uwe Siemensa uderza odbiorcę swoją witalnością, nieskrępowaną energią, widoczną na pierwszy rzut oka swobodą ekspresji. Jest pozytywne, wręcz radosne momentami, ale nie bezrefleksyjne. Mamy do czynienia z rodzajem abstrakcji, która powstaje w głębokim związku ze światem natury – jest wynikiem pewnego rodzaju wrażliwości na drobne niuanse pejzażu: barwy i ich odcienie oraz podziały i proporcje, które w nim występują. Kristine Tusiashvili uprawia fotografię performatywną, w której obecność ciała artystki na zdjęciu jest gwarantem osobistego zaangażowania w poruszany temat. Artystka egzorcyzmuje traumę wojenną, związaną z konfliktem zbrojnym między Rosją a Gruzją, który wybuchł w 1990 r. i ponownie w 2008 r. Wciąż żywe wspomnienia tych wydarzeń znajdują odzwierciedlenie w kolejnych kadrach, nasyconych metaforą strachu i przemocy, które w swym niedopowiedzeniu zyskują wymowę uniwersalną. Z kolei Graeme Vaughan, w swym najnowszym projekcie „The practice of becoming lost” tworzy fotograficzne pamiętniki podróży po odwiedzanych pierwszy raz miastach Europy. Nie porusza się jednak utartymi szlakami turystycznymi, lecz poznaje miasto z punktu widzenia jego przeciętnego mieszkańca. Metodą badawczą jest więc śledzenie osób, które zdają się znać otoczenie i które przez cały czas pozostają nieświadome swojej roli „przewodnika”, którą narzucił im artysta. Prowadzą więc fotografa po trasach, które wytycza życiowa konieczność, czy też ich codzienna rutyna.

Files available for downloads