drukuj
Kalendarium

Polsko-Białorusko-Niemieckiej Szkoły Letniej 2013 w Białowieży

1 września 2013 - 10 września 2013 Białowieża, 17-230

W ramach projektu współpracy pomiędzy obszarami chronionymi Dolnej Odry Valley National Park (Brandenburgia, Niemcy), Białowieskiego Parku Narodowego BPN (Polska) i Parku Narodowego Beloveshskaya Pushcha (Belarus), narodził się pomysł opracowania modułu szkoleniowego dla studentów studiów inżynierskich z uczelni partnerskich w regionach obszarów chronionych: Politechnika Białostocka (University of Technology (BTU), Zamiejscowy Wydział Leśny w Hajnówce, Białoruski Państwowy Uniwersytet Technologiczny (BSTU), Wydział Leśny i Uniwersytet Zrównoważonego Rozwoju w Eberswalde (HNEE), Wydział Leśnictwa i Ochrony Środowiska.

Trójstronna Letnia Akademia powinna przyczynić się do zwiększenia międzykulturowej interdyscyplinarnej i instytucjonalnej wymiany studentów pomiędzy instytucjami partnerskimi. Pomoże wzmocnić współpracę i komunikację pomiędzy partnerami w celu podjęcia dalszych wspólnych działań projektowych. Będzie ponadto przyczyniać się do zrozumienia ekosystemu, jego funkcji i różnorodności biologicznej, w szczególności obszarów dzikiej przyrody, a tym samym pozwoli na stworzenie własnej koncepcji zarządzania obszarami chronionymi. Uczestnikami Letniej Akademii będą studenci i specjaliści z trzech różnych krajów, a celem ich pracy będą rozważania na wiele różnych tematów dotyczących ekologii i rodzaju ochrony przyrody. W ramach tego modułu, uczestniczy będą dzielić się cennymi doświadczeniami z tego zakresu, co przyczyni się do wymiany nie tylko wiedzy fachowej, ale przede wszystkim do międzykulturowego zrozumienia i komunikacji między partnerami. Cele nauczania Głównym celem programu jest szerzenie wiedzy w zakresie ekologii, bioróżnorodności lasu i zarządzania obszarami chronionymi. Studenci będą mogli określać charakterystyczne gatunki (flory i fauny) różnych ekosystemów. Wiedza ta jest niezmiernie ważna do zrozumienia elementów i funkcji ekosystemu leśnego i nieleśnego. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat zarządzania obszarami chronionymi, będą dyskutować i poddawać krytycznej analizie różnego rodzaju koncepcje ochrony i stosowanych praktyk ochrony w odniesieniu do sytuacji społeczno-gospodarczej w obszarach przyległych do chronionych. Treści programowe Studentom towarzyszyć będą eksperci z: zoologii, botaniki i ekologii. Studenci będą uczyć się o różnorodności flory i fauny danego obszaru chronionego i jego ekosystemach. Ćwiczenia praktyczne oraz w grupach zostaną przeprowadzone podczas różnych wycieczkach do parków narodowych i okolic. Ponadto, studenci będą uczyć się o znaczeniu i funkcji usług ekosystemowych i ich znaczeniu dla ochrony, np. integracyjne metody ochrony. Zarządzanie obszarami chronionymi, koncepcje (różne kategorie: na szczeblu krajowym, europejskim i międzynarodowym (IUCN); ekoturystyka) i wyzwania (w i poza obszarami chronionymi) będą analizowane i szczegółowo omawiane. Duży nacisk będzie również kładziony na wpływ zmian klimatycznych (lokalnych, regionalnych i globalnych) jako jeden z obecnych wyzwań jakimi zajmują się władze ochrony przyrody i zarządzania przestrzennego. Studenci będą pracować w grupy, będą rozpatrywać różne sytuacje biologiczne, jak również społeczno-gospodarcze i kulturowe w kontekście poszanowania obszaru Parku. Grupy robocze Do osiągnięcia celów programu różne tematy będą przedstawiane w formie wykładów, seminariów, wycieczek i ćwiczeń. Letnia Akademia oferuje szeroką gamę tematów związanych z ekologią, funkcjonowaniem ekosystemów i zarządzaniem ochroną przyrody, poprzez uwzględnienie społeczno-gospodarczego wymiaru tych problemów. Główne tematy, które zostaną wybrane przez grupy studentów, 6 osób w grupie (2 z każdego kraju) to: 1. Ekologia flory i fauny w funkcjonowaniu ekosystemów leśnych. Studenci będą koncentrować się na ekosystemach obszaru badań i ich funkcjonalności, ze szczególnym naciskiem na rozwój starych lasów. Na wykładach, wycieczkach i pracy praktycznej (np. ustanowienie transektów do gromadzenia danych) będą uczyć się o konkretnych florystycznych i faunistycznych elementach terenu badań, ich interakcji, współzależności i ich ekosystemowej wartości. 2. Systemy monitoringu lasów - badania dynamiki procesu. Studenci będą uczyć się o systemach monitorowania lasów. Poprzez praktyczne ćwiczenia będą oni uczyć się ustalania powierzchni próbnych do badań, zastosowań metody inwentaryzacji lasu i analizy danych. Ponadto studenci będą mieli możliwość porównań ich pracy z już istniejącymi danymi monitoringu lasów w celu zaobserwowania dynamiki zmian (np. zmiany klimatyczne) w ekosystemach. Studenci będą dyskutować i proponować konkretne strategie zarządzania w odpowiedzi na te dynamiki/ zmiany. dr R.Paluch 3. Analiza interesariuszy gruntów różnych podmiotów regionalnych. Studenci będą przeprowadzać wywiady z zainteresowanymi stronami z odpowiednimi sektorami użytkującymi grunty w regionie (np. leśnictwo, rolnictwo, turystyka, wydział planowania i budowy infrastruktury, ludzie z administracji lokalnej / wojewódzkiej). Studenci zdobędą wiedzę na temat oczekiwań i celów tych sektorów i ewentualnych konfliktów w zakresie zarządzania obszarem Parku. Z otrzymanych wyników będą mogli opracować strategię wzmocnienia dialogu z zainteresowanymi stronami i zmniejszyć możliwe konflikty w sprawie zarządzania środowiskiem. 4. Sytuacja społeczno-gospodarcza miejscowej ludności w i poza obszarem parku. Studenci będą badać sytuację społeczno-gospodarczą (dochody, typy użytkowania ziemi, edukację itp.) miejscowej ludności w i poza obszarem Parku. Przez wywiady z losowo wybranymi mieszkańcami okolicznych wsi, będą mieli szansę zrozumieć, jakie są lokalne oczekiwania wobec obszarów objętych ochroną. Studenci zidentyfikują konflikty, omówią możliwości i opracują strategie w celu zwiększenia akceptacji dla rozwoju obszarów chronionych w społecznościach lokalnych. 5. Obszar parku - zarządzanie i strategie Studenci będą analizować strategie zarządzania obszarem parku w odniesieniu do wybranych celów ochronnych i głównych wyzwań zidentyfikowanych przez park, głównie przez przeprowadzone wywiady z administracją parku. Nauczą się jak wieloma zadaniami zajmuje się park oraz jak jest on zarządzany i jaka jest jego złożoność. Na podstawie uzyskanych wyników, studenci będą starać się przedstawić możliwości wspierania zarządzaniem obszaru parku.

Wymogi formalne
• forma zaliczenia: projekt prezentacji (50%) (5 grup, 6 studentów (mieszane grupy z członków zespołu ze wszystkich uczelni partnerskich (2 na kraj)),
• raport (50%) (Analiza sytuacji obszarów chronionych; termin: do końca trwania Szkoły Letniej, który zostanie przedstawiony dla odpowiednich koordynatorów programów studiów na uczelniach partnerskich)

• Język wykładowy: angielski

• Forma nauczania: Wykłady i seminaria będą dostarczane przez pracowników odpowiednich wydziałów - gospodarzy, a dodatkowo przez pracowników uczelni partnerskich. Personel parku będzie kierować wycieczkami.

• Punkty ECTS / obciążeń: 4/ 120h

• Miejsce: Kurs jest prowadzony w formie kursu grupowego i odbędzie się po raz pierwszy pod koniec sierpnia / na początku września 2013 w Białowieży (Polska). W następnym roku, 2014 na Białorusi oraz w 2015 w Eberswalde.

• Czas: Planowany czas trwania Szkoły Letniej wynosi 10 dni (jeden na dzień przyjazdu, ostatni dzień wyjazdu). Przebieg i koordynacja wykładów i wycieczek każdej Szkoły Letniej prowadzone będą przez przedstawiciela danego kraju, w którym odbywa się Szkoła Letnia (Park i Uczelnie). Pozostali dwaj przedstawiciele krajów będzie funkcjonować jako współkoordynatorzy.

Za ogólną koordynację modułu Szkoły Letniej odpowiedzialny jest przedstawiciel HNEE (Christoph Nowicki) Ostateczny wynik Efektem końcowym kursu jest raport naukowy z danego obszaru badawczego, który stanowi całościową analizę badań uzyskaną na podstawie badań własnych każdej grupy. Raport należy złożyć do końca trwania Szkoły Letniej.
Cannot render http://biaman.tv.pionier.net.pl/Player.aspx?group=205&sort=1&mode=vod&logopos=1&layout=12&id=2362