drukuj
Kalendarium

Festiwal piosenki eksperymentalnej. The Song is You

5 listopada 2008 - 12 listopada 2008 Warszawa

Celem festiwalu jest prezentacja tych tradycji piosenki, które nie mają swojego miejsca w oficjalnym obiegu muzycznym. Zaprezentowane zostaną m.in. muzyka etniczna, piosenka połączona z elektroakustyka, post-punkowa piosenka autorska, piosenki inspirowane twórczością Bertolda Brechta i Leonarda Cohena. Jednym z najważniejszych punktów programu będzie koncert niemieckiego zespołu Arbeit.

THE SONG IS YOU: artyści

David Thomas & Two Pale Boys [głos, trąbka, gitara, akordeon] :: David Thomas to legenda muzyki XX wieku. Założyciel słynnego Pere Ubu, zespołu, który już w latach 70. pokazał, jak płodne może być połączenie muzyki punkowej i eksperymentalnej. Jego głos należy do najbardziej rozpoznawalnych w muzyce awangardowej ostatniego półwiecza. David Thomas & Two Pale Boys określane jest jako „awangardowa muzyka folkowa z przyszłości grana przy użyciu technologii muzyki post-tanecznej”.

Beńat Achiary: Baskijski wokalista zamieszkały w południowej Francji. Specjalizuje się w łączeniu tradycyjnych pieśni ze współczesnym językiem muzyki improwizowanej, co poparte jest gruntowną wiedzą na temat muzyki etnicznej a także wyjątkowymi możliwościami technicznymi.

Noël Akchoté: Francuski gitarzysta, jeden z filarów słynnej wytwórni Winter&Winter, enfant terrible francuskiej muzyki improwizowanej. Programowo nie uznaje żadnych różnic za obowiązujące: gra radykalnie pojętą improwizację, nagrywa repertuar kabaretowy, płyty z muzyką Kylie Minogue oraz abstrakcyjne utwory wyłącznie na wzmacniacz gitarowy.

Arbeit: Oliver Augst [głos], Marcel Daemgen [sampler], Bernhard Reiss [perkusja] dokonali przeglądu niemieckiej tradycji piosenki pod kątem tematu młodości – od Wagnera i Mahlera po Weilla. Następnie zaaranżowali je na muzykę elektroniczną, którą cieszy się dzisiejsza młodzież.

Jean-Louis Costes: Jeden z najbardziej kontrowersyjnych artystów francuskich; bulwersujące teksty i przekraczanie wszelkich granic politycznej poprawności tworzą kabaret będący groteskową kontynuacją teatru okrucieństwa Artaud i sztuki Wiedeńskich Akcjonistów. Na festiwalu zaprezentuje piosenki z akompaniamentem fortepianu.

Adrien Kessler: Ważna postać sceny niezależnej w Szwajcarii, jego muzyka jest szczególną mieszanką tradycji piosenki spod znaku Cohena i Brechta, ale wzbogacona o doświadczenia różnych estetyk post-punkowych.

KOT: Zespół założony przez poznańskiego poetę Wojciecha Bąkowskiego, autora wszystkich tekstów, które recytuje sam z akompaniamentem dwóch odtwarzaczy magnetofonowych; jedyne w swoim rodzaju połączenie estetyki rapu z abstrakcyjną elektroniką.

Martin Küchen: Saksofonista ze Szwecji, jedna z ważniejszych postaci współczesnej sceny muzyki improwizowanej i jazzowej (m.in. wraz z zespołem Exploding Customer). W działalności solowej od lat w sposób niezwykle subtelny łączy cichą i abstrakcyjną wirtuozerię instrumentalną, doświadczenia muzyki elektroakustycznej i tematy etniczne.

DJ Lenar: Najważniejsza persona polskiego turntablizmu; występuje z równym powodzeniem w zespołach klezmerskich, składach improwizowanych, koncertach muzyki współczesnej i operowej.

Leafcutter John: Początkowo projekt solowy, obecnie trio będące pupilem opiniotwórczego magazynu THE WIRE. Piękne melodramatyczne frazy wokalne łączą się z wysmakowaną estetyką glitch, współczesną elektroakustyką w aranżacjach na elektronikę, głos, gitarę i wiolonczelę.

Paramount Styles: Nowy projekt Scotta McClouda znanego z Girls Against Boys prezentuje historię amerykańskiej muzyki rockowej w pigułce.

Vialka: Folkowo-punkowy łączący riffy gitarowe z synkopowaną perkusja i wyjątkowym poczuciem humoru.

miejsce: Warszawa | termin: 05. - 12.11. | link