drukuj
Kalendarium

"Vis-a-Vis. Karin Radoy, Klaus Staudt"

18 września 2013 - 20 października 2013 18:00 Chełm, ul. Lubelska 55

Wystawa „Vis-à-Vis. Karin Radoy, Klaus Staudt” jest projektem przygotowanym przez Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie dla podsumowania rocznych obchodów jubileuszu 40-lecia Galerii 72.

Galeria 72 należy do jednego z najbardziej znaczących miejsc wystawienniczych na mapie kulturalnej kraju, w którym odbywające się od czterech dekad prezentacje sztuki współczesnej dedykowane są – w dużej mierze – tendencji znaczonej językiem geometrii. Pokaz pary artystów z Frankfurtu nad Menem – Karin Radoy i Klausa Staudta – w pełni wpisuje się w program chełmskiej przestrzeni wystawienniczej, kontynuującej tradycje awangardy sztuki konkretnej i konstruktywistycznej.

Wystawa wnosi dialog, który wywiązuje się między prezentowanymi wspólnie pracami dwojga autorów, uwypuklając zbieżną linię w odniesieniu do ideologii oraz różnice w sposobie traktowania formy. Klaus Staudt swą aktywność artystyczną zaznaczył już u progu lat 60. XX wieku, i to w kontekście międzynarodowym, stając się jednym z głównych przedstawicieli sztuki o charakterze optycznym. Jego dzieło dające iluzję ruchu wywołaną przez odpowiednio zrytmizowane układy płaskich (grafika) lub reliefowych (obiekty artystyczne) form, należy do jednych z najciekawszych przykładów tej tendencji w sztuce.

Karin Radoy – artystka młodsza o jedno pokolenie – swoją znaczącą pozycję w zakresie sztuk wizualnych kreuje od połowy lat 80. minionego wieku. Zakres jej wypowiedzi obejmuje grafikę i malarstwo, które powstaje na dwuczęściowych obiektach, ściśle ze sobą współgrających. Tak jak u Klausa Staudta jego dzieło wydaje się być - poprzez swoją niezwykłą dynamikę form – ulotne, intrygujące i prowokujące do bliskiego oglądu, tak prace Radoy odbieramy jako pozycje zdecydowanie bardziej zwarte, monumentalne, które dopowiada i określa kolor szczelnie pokrywający ich powierzchnie.

Tytuł „Vis-à-Vis. Karin Radoy, Klaus Staudt” oddaje charakter prezentacji, która umożliwiając zestawienie ze sobą prac dwojga niemieckich twórców, wyzwala w nas refleksję, jak odmienne mogą być oblicza wypowiedzi zrodzonej z tej samej wiary w język form czystych, wyabstrahowanych, o matematycznej sprawdzalności.

Files available for downloads