drukuj
Kalendarium

„SOMEWHERE BETWEEN”

23 stycznia 2014 - 15 marca 2014 Warszawa - Stuttgart

MATEUSZ SZCZYPIŃSKI, OUR MATTERS, GALERIE PARROTTA CONTEMPORARY ART W STUTTGARCIE, STUTTGART 24 STYCZNIA - 8 MARCA 2014 OTWARCIE 23 STYCZNIA 2014, 19 – 21 AUGUSTENSTRASSE 87–89 70197 STUTTGART

BENJAMIN BRONNI, LATERALLY SHIFTED, LOKAL_30 W WARSZAWIE, WARSZAWA 4 LUTEGO – 15 MARCA 2014 OTWARCIE 1 LUTEGO 2014, 18 – 21 UL. WILCZA 29A / 12 (5th floor) 00-544 WARSZAWA


Na projekt "Somewhere Between" składają się dwie wystawy - Mateusza Szczypińskiego i Benjamina Bronniego. Na pierwszy rzut oka pomiędzy tą dwójką artystów jest wiele różnic. Prace Benjamina to przestrzenne instalacje, Mateusz natomiast głównie działa w sferze dwuwymiarowych obrazów. Pochodzą z dwóch różnych krajów i nigdy nie poznali się osobiście. Mimo tego ci dwaj artyści odwołują się do wspólnej tradycji wizualnej.

Starają się w dzisiejszym, jakże złożonym świecie, odnieść się do czegoś "stałego", aby przez to móc określić teraźniejszość. W ramach tego projektu będziemy starali się pokazać punkty, które mimo widocznych na pierwszy rzut oka różnic, łączą obu artystów urodzonych w latach 80. W ramach indywidualnych wystaw zaprezentowane zostaną aneksy z pracami drugiego artysty. Już przy pierwszym zetknięciu z ich pracami można dostrzec fascynacje modernizmem. Jednak odwołanie do przeszłości nie jest zwykłym powtórzeniem. Obaj artyści, na fundamencie spuścizny wizualnej rozpoczynają własne poszukiwania. Stają się benjaminowskimi "materialistycznymi historykami", którzy na ruinach i częściowo zapomnianych strzępkach z przeszłości budują obraz współczesności. W charakterze dzisiejszej kultury jest różnorodność, operowanie cytatem i swoisty eklektyzm - cechy na których wyrośli obaj artyści wychowani w latach 80. Ich twórczość bezpośrednio wynika, jest odpowiedzią i kluczem do poradzenia sobie z charakterem czasów, w których żyjemy. Brak jest obecnie ścisłych reguł. Wszystko jest dopuszczone. Cytowanie, odwoływanie się do przeszłości to także forma buntu, w czasach gdzie wszystko w sztuce jest dozwolone, a granice zatarły się. Obecnie nie ma podziału na sacrum i profanum, oryginał i kopię, a różne - często sprzeczne - elementy łączą się i dopełniają. Są to czasy gdzie panuje zalew informacji i obrazów, które po chwili tracą na ważności lub przy natłoku kolejnych zacierają się i nikt już o nich nie pamięta. Wydaje się zatem, że u Bronniego i Szczypińskiego owe odwołanie się do czasów modernistycznych (lub nawet dalszych), gdzie sztuka kierowała się regułami/kanonami/ poza które nie wychodziła i była traktowana niczym religia, jest reakcją na czasy dzisiejsze. Ich działanie stanowi próbę odniesienia się do czegoś "stałego", aby przez to móc określić teraźniejszość. W dalszej kolejności, na poziomie rozważań czysto plastycznych, starają się zbadać i na nowo określić wzajemne relacje oraz zależności pomiędzy formami, barwami, płaszczyznami, kompozycją i przestrzenią. Próbują odczytać je i ponownie znaleźć miejsce dla nich we współczesnym myśleniu o obrazie, rzeźbie, czy instalacji. Obaj artyści wracają do czasów twardych reguł, zasad, które lokowały sztukę w sferze swoistego sacrum. Posługują się modułem. Bronni konstruuje prace w oparciu o twardą geometryczną formę wychodzącą w przestrzeń, która jest podstawą jak i budulcem kolejnych obiektów. Szczypiński operuje dwuwymiarowym kwadratem, kołem wpisywanym w bardziej lub mniej figuratywne obrazy, czy też modułem jakim w tkance miasta jest pojedynczy budynek/blok. Poprzez jego zwielokrotnienie odrealnia go tak, że przyjmuje niemal abstrakcyjny, symboliczny wymiar. U obu artystów owe moduły stanowią pewnego rodzaju sakralizujący znak mający przywrócić sztuce jej miejsce.

Kurator: Dobromiła Błaszczyk

Organizator: Fundacja Lokal Sztuki, lokal_30, Galerie Parrotta Contemporary Art w Stuttgarcie Patronat medialny: Contemporary Lynx, Magazyn Szum

Projekt współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej

Obu wystawom będą towarzyszyły specjalnie wydane katalogi.

Mateusz Szczypiński urodzony w Piekarach Śląskich w 1984 roku, mieszka i pracuje w Krakowie. Studiował Malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Historię Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Ma na koncie liczne indywidualne i grupowe wystawy, a także udział w zagranicznych targach sztuki (Viennafair, Arco Madrid). Był dwukrotnie nominowany do Strabag Artaward International. Jego prace znajdują się w wielu zagranicznych kolekcjach m.in. The Collection Annette and Peter Nobel w Zurychu.

Benjamin Bronni urodzony w Nürtingen w 1985 roku, mieszka w Stuttgarcie. Studiuje w Narodowej Akademia Sztuk Pięknych w Stuttgarcie, u prof. Birgit Brenner oraz w École Nationale Supérieure Des Beaux-Arts De Lyon, Francja. Dwukrotny laureat Nagrody Akademii Narodowej Akademia Sztuk Pięknych w Stuttgarcie. Po licznych wystawach w Niemczech, ale także we Francji i Szwajcarii w tym roku odbędzie się jego pierwsza indywidualna wystawa w Polsce.

Files available for download