drukuj
Kalendarium

Praca w jednym ujęciu. Projekt Antje Ehmann i Haruna Farockiego

4 października 2013 - 17 listopada 2013 Łódź, Więckowskiego 36

Dlaczego jedne prace są dla nas widoczne, a inne pozostają w ukryciu? Jakie są relacje między globalnymi warunkami produkcji, a konkretnymi lokalizacjami pracy? Za pomocą jakich narzędzi filmowych można uchwycić procesy produkcji, kiedy mowa o usługach, sektorze kreatywnym czy pracy opartej na wiedzy?

Podczas wystawy zostaną zaprezentowane krótkie filmy, które powstały na warsztatach prowadzonych przez Antje Ehmann oraz Haruna Farockiego w Łodzi i czternastu innych miastach w różnych częściach świata. Autorzy mierzą się z tematem pracy, próbując odpowiedzieć na pytania związane z możliwościami i ograniczeniami reprezentacji różnych rodzajów produkcji. Dla Ehmann i Farockiego, kuratorów projektu, kwestie związane z przeobrażeniami pracy są możliwe do uchwycenia jedynie w perspektywie globalnej. Praca dotyczy wszystkich, nie tylko pracowników, ale także obywateli i konsumentów żyjących w zglobalizowanym systemie gospodarczym. Procesy produkcji tworzą relacje społeczne, emancypują bądź zniewalają, nobilitują i degradują. Są narzędziem biopolityki, co oznacza, że produktywne mogą być wszelkie formy życia. Dlatego problem pracy jest źródłem konfliktów i polem walki politycznej. Praca jest także ważnym tematem dla mediów na poziomie międzynarodowym. Problem w tym, że mainstreamowe media najczęściej pokazują wpływ pracy na rozwój ekonomiczny, koncentrując się na jej efektywności albo na braku zatrudnienia. Za projektem Ehmann i Farockiego stoi więc wątpliwość, czy faktycznie medialne reprezentacje pracy odpowiednio oddają to, co najbardziej istotne – proces i warunki pracy.

Prowadząc warsztaty z początkującymi filmowcami z różnych rejonów globu, Ehmann i Farocki wyznaczyli uczestnikom ścisłe kryteria formalne – jedno ujęcie trwające maksymalnie dwie minuty. Rezygnując z montażu, autorzy musieli we właściwym momencie uchwycić specyfikę procesu wybranej przez siebie pracy. Filmy te, reprezentujące różne rodzaje zajęć, zostaną uzupełnione o filmowe wariacje związane z jednym z pierwszych filmów w historii kina - „La Sortie de l’Usine Lumière à Lyon“ („Wyjście robotników z fabryki“) braci Lumière, który pokazuje moment zakończenia pracy. W Muzeum Sztuki będzie można obejrzeć filmy z Bangalore, Berlina, Buenos Aires, Kairu, Moskwy, Rio de Janeiro, Tel Awiwu oraz te, które powstały w czasie warsztatów prowadzonych przez Antje Ehmann i Haruna Farockiego w maju 2013 roku w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Poza wyżej wymienionymi miastami, prowadzący realizują podobne zajęcia i wystawy; w Genewie, Hanoi, Lizbonie, Bostonie, Meksyku. Planowane są także warsztaty w Chinach i Południowej Afryce. Każdej wystawie odbywającej się w ramach projektu „Praca w jednym ujęciu” towarzyszą piktogramy zaprojektowane przez Alice Creischer i Andreasa Siekmanna. Na podstawie danych dotyczących ilości mieszkańców, poziomu zatrudnienia, charakteru lokalnej produkcji, wysokości przeciętnego wynagrodzenia, artyści przygotowują graficzny komentarz podsumowujący specyfikę konkretnego miasta i charakter zmian społecznych, które obecnie wyznaczają kierunek jego rozwoju. Informacje dotyczące miast, w których odbywały się warsztaty, są opracowywane i gromadzone na stronie internetowej projektu. Można tam również obejrzeć prace z poprzednich warsztatów i zapoznać się z recenzjami oraz wywiadami z Antje Ehmann i Harunem Farockim. Antje Ehmann - teoretyczka filmu, kuratorka, mieszka i pracuje w Berlinie.

Realizowała m. in. projekty: „Harun Farocki. Pierwszy raz w Warszawie" w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (2012), „The Image in Question. War – Media – Art” w Cambridge (2010) oraz „Harun Farocki. 22 films 1968-2009” (ze Stuartem Comerem i Kodwo Eshun) w Tate Modern w Londynie (2009). Autorka publikacji: (m.in.) „Harun Farocki. Pierwszy raz w Warszawie” (wspólnie z Arturem Liebhartem), „Amos Gitai. News from Home” (z udziałem Kathariny Fichtner, Anselma Franke) oraz „Geschichte des Dokumentarischen Films in Deutschland, Vol. 2, Weimarer Republik” (z udziałem Janpaula Goergena i Klausa Kreimeiera). Harun Farocki - wybitny twórca filmów dokumentalnych, fabuł, esejów filmowych, wideo i wideoinstalacji, krytyk sztuki i teoretyk mediów. Jedna z najważniejszych figur dla powojennej historii kina politycznego w Europie. Farocki bada w swojej twórczości społeczne funkcjonowanie obrazów w kontekście różnych ideologii, rozwoju narzędzi technologicznych i ekonomii.

Zrealizował ponad 120 filmów i instalacji filmowych, m.in. „Ogień nie do ugaszenia” (1969), „Obrazy świata i zapisy wojny” (1988), „Wideogramy rewolucji” (1992), „Cięcie” (1995), „Robotnicy opuszczają fabrykę” (1995), „Obrazy z więzienia” (2000), „Rozpoznanie i nakierowanie” (2003), „O konstrukcji filmów Griffitha” (2006), „Deep Play” (2007), „Odroczenie” (2007), „Dla porównania” (2008), „Poważne gry” (2009-2010), „Tropiki wojny” (wspólnie z Antje Ehmann, 2011), „Paralela” (2012), „Nowy produkt” (2012). Od 1974 do 1984 był redaktorem naczelnym „Filmkritik”. Pracował także jako wizytujący profesor na uniwersytetach w Berkley, Harwardzie i Wiedniu. Prace Farockiego miały istotny wpływ na sztuki wizualne, o czym świadczą retrospektywy w m.in. Tate Modern w Londynie, wystawy indywidualne w Museum of Modern Art w Wiedniu, Jeu de Paume w Paryżu. Artysta brał także udział w wielu grupowych wystawach, m.in. Documenta w Kassel (1997 i 2007). Piktogramy: Alice Creischer i Andreas Siekmann

Strona projektu: http://www.labour-in-a-single-shot.net
Kuratorzy: Antje Ehmann, Harun Farocki Współpraca kuratorska: Aleksandra Jach, Joanna Sokołowska

Organizatorzy: Goethe-Institut, Muzeum Sztuki w Łodzi
Wystawę zrealizowano przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Partnerzy: PWSFTViT, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy Więcej informacji: http://msl.org.pl/pl/wydarzenia/wystawa-praca-w-jednym-ujeciu/

Files available for downloads