drukuj
Kalendarium

Made in Germany

3 czerwca 2016 - 23 czerwca 2016 Warszawa, Białystok, Lublin, Gdańsk, Szczecin

Made in Germany to przegląd współczesnego kina niemieckiego, zainspirowany prezentacją kinematografii naszych zachodnich sąsiadów, która ma miejsce każdego roku na Berlinale. Sekcja Perspektive Deutsches Kino skupia się na filmowych odkryciach, natomiast Lola to prezentacja nominacji do najważniejszej niemieckiej nagrody filmowej, odpowiednika naszych Orłów. Podobnie przegląd Made in Germany, choć w mniejszej skali, ma ambicję być kinematograficznym barometrem niemieckiego filmu i wyznaczać filmowe trendy. Prezentowane w jego ramach kino oznacza sztukę, kreatywność, ale również rozrywkę. Filmy zebrane w programie są sejsmografem i zwierciadłem rzeczywistości. Ich autorzy poszukują nowoczesnego i oryginalnego stylu filmowej wypowiedzi, odpowiedniego dla aktualnej refleksji nad współczesnym, rozpędzonym światem. Pod marką niemieckiego filmu kryje się różnorodność form i poruszanych tematów, a jego twórcy wywodzą się z rozmaitych kręgów kulturowych. W efekcie narodowa przynależność tych filmów jest coraz częściej nieoczywista. Made in Germany to projekt w ramach polsko-niemieckiego roku jubileuszowego 2016 ŚWIĘTUJEMY! zorganizowanego przez Goethe-Institut i Ambasadę Niemiec z okazji 25-lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy. goethe.de/swietujemy Warszawa 3 – 10 czerwca Białystok 10 – 16 czerwca Lublin 10 – 16 czerwca Gdańsk 17 – 23 czerwca Szczecin 17 – 22 czerwca Kalendarze projekcji filmów w poszczególnych miastach znajdują się niżej. Ostatnie tango / Ein letzter Tango Niemcy 2015, 85' reż. German Kral scen. German Kral zdj. Jo Heim, Félix Monti Prod. Lailaps Pictures, Horres Film + TV, German Kral Filmproduktion Wyst. María Nieves Rego, Juan Carlos Copes Argentyńskie tango to taniec pełen namiętności, zmysłowości i erotyki. Nikt nie rozumie tego lepiej niż Maria Nieves i Juan Carlos Copes. Przez dekady byli najsłynniejszą para tańczącą tango; parą, która też całkowicie zrewolucjonizowała ten styl tańca. Dziś, jako osiemdziesięciolatkowie, mają już dawno za sobą nie tylko niezwykłą karierę, ale też burzliwą miłość i wspólne życie. Nakłonienie tej pary do ponownego występu było nie lada wzywaniem, przed którym stanął reżyser. Ich filmowy portret zachwyca ciekawą formą retrospekcji, brawurowymi sekwencjami tanecznymi i porywającą ścieżką dźwiękową. O wyjątkowości „Ostatniego tanga‟ świadczy również fakt, że współproducentem filmu jest sam Wim Wenders. Fukushima – moja miłość / Grüße aus Fukushima Niemcy 2016, 108 min. reż. Doris Dörrie scen. Doris Dörrie zdj. Hanno Lorentz prod. Olga Film GmbH wyst. Rosalie Thomas, Kaori Momoi, Nami Kamata Doris Dörrie wraca do Japonii, podnoszącej się po tragedii trzęsienia ziemi i tsunami z 2011 roku. Bohaterką filmu jest Marie – młoda dziewczyna, której życie runęło w gruzach. Przed samą sobą ucieka do Japonii, gdzie dołącza do organizacji humanitarnej, mającej na celu opiekę nad ofiarami kataklizmu. Bierze udział występach organizowanych dla osób starszych, zamieszkałych w barakach nieopodal nieistniejącego już miasta. Są to ludzie, którzy nie mogli albo zwyczajnie nie chcieli opuścić swojej rodzinnej okolicy. Bohaterka przeżywa kolejną frustrację i rozczarowanie. Ale największym wyzwaniem staje się relacja z nad wyraz upartą, bardzo zasadniczą Satomi – ostatnią gejszą Fukushimy. „Fukushima – moja miłość‟ to wspaniała opowieść o zapominaniu tego, co było i rozpoczynaniu życia od nowa. (pokaz tylko w Warszawie) Jesteśmy młodzi. Jesteśmy silni / Wir sind jung. Wir sind stark Niemcy, 2014, 116 min. Reż. Burhan Qurbani Scen. Burhan Qrbani, Martin Behnke Zdj. Yoshi Heimrath Prod. UFA Fiction wyst. Devid Striesow, Jonas Nay, Trang Le Hong, Joel Basman W swojej niemal dokumentalnej rekonstrukcji autentycznych wydarzeń Burhan Qurbani zabiera widza do Rostocku początku lat 90-tych. Entuzjazm zjednoczenia wśród mieszkańców byłego NRD szybko ustąpił wtedy narastającej frustracji. Kozłem ofiarnym stali się obcokrajowcy, ale fala przemocy nie pochodziła tylko od przeżywających renesans grup neonazistowskich. Koktajle Mołotowa rzucali również zwykli obywatele na oczach kibicującej im w milczeniu policji i biernych władz. Siłą tego filmu jest sprawnie opowiedziana historia, reżyserski warsztat Qurbaniego i świetne aktorstwo. A aktualność i powtarzalność wydarzeń sprzed ponad dwudziestu lat jest nad wyraz niepokojąca. Czas Kanibali / Zeit der Kanibalen Niemcy 2014, 93 min. reż. Johannes Naber scen. Stefan Weigl zdj. Pascal Schmidt prod. Studio-TV-Film GmbH wyst. David Striesow, Sebastian Blomberg, Katharina Schüttler Wspaniale napisana i zagrana satyra na współczesny postkolonializm. Bohaterowie filmu to trójka menadżerów, pracujących dla jednej z korporacji, które robią interesy w krajach tzw. gospodarek wschodzących. Przemieszczają się z miejsca na miejsce, kryjąc się w luksusowych hotelach przed biedą, głodem i zacofaniem. Pełni pogardy wobec otoczenia i z przekonaniem o własnej wyższości podejmują bezwzględne decyzje, mające niekiedy konsekwencje dla całych narodów. Kiedy rzeczywistość wdziera się do luksusowego apartamentu z właściwą jej brutalnością, hotelowy kokon pęka niczym bańka mydlana, nie dając bohaterom żadnej nadziei. Familienfest Niemcy 2015, 94 min. reż. Lars Kraume scen. Andrea Stoll, Martin Rauhaus zdj. Jens Harant prod. Ufa Fiction wyst. Günther Maria Halmer, Hannelore Elsner, Michaela May Wszyscy bliscy zjeżdżają się na wielką uroczystość – 70-te urodziny głowy rodziny Hannesa Westhoffa, słynnego pianisty i apodyktycznego tyrana. Od samego początku wydarzenie jest festiwalem niewygodnych pytań, uprzedzeń, niedokończonych interesów, tłumionych pretensji i poczucia winy. Ożywają dawne wspomnienia i przygaszone konflikty. Uroczystość przerywają niespodziewane informacje na temat jednego z synów Westhoffa, Maxa, dla którego będzie to ostatnia szansa na rozmowę z najbliższymi, a dla pozostałych okazja do refleksji nad wzajemnymi relacjami i nad tym, co tak naprawdę jest w życiu ważne. Martha Niemcy 1974, 116 min. reż. Rainer Werner Fassbinder scen. Cornell Woolrich zdj. Michael Ballhaus prod. Pro-ject Filmproduktion wyst. Margit Carstensen, Helmut Salomon, Barbara Valentin, Peter Chatel Michael Ballhaus – jeden z najlepszych operatorów świata, otrzymał na tegorocznym Berlinale Honorowego Złotego Niedźwiedzia za całokształt twórczości. Zanim wyjechał do Hollywood, gdzie stał się stałym współpracownikiem Martina Scorsese, Ballhaus zrealizował zdjęcia do 15 filmów R. W. Fassbindera. „Martha“ – słynna psycho-drama o perypetiach sado-masochistycznego małżeństwa – do dziś uważana jest za najważniejszy z nich. W kluczowej scenie spotkania Marty i Helmuta autor zdjęć po raz pierwszy zastosował swoje słynne ujęcie 360 stopni, które ostatecznie stało się znakiem rozpoznawczym jego kunsztu operatorskiego. Pani Müller musi odejść / Frau Müller muß weg Niemcy, 2014, 88 min. reż. Sönke Wortmann scen. Lütz Hübner, Sarah Nemitz, Oliver Ziegenbalg zdj. Tom Föhrmann prod. Little Shark Entertainment wyst. Gabriela Maria Schmeide, Mina Tander, Ken Duken, Anke Engelke. Ten mistrzowsko zagrany, choć skromny w środkach, film powstał na podstawie sztuki Lutza Hübnera, porównywanej do tekstu Yasminy Rezy „Rzeź“ - tego samego, który stał się podstawą scenariusza filmu Polańskiego. Tytułowa Pani Müller to nauczycielka podstawówki, której rodzice zarzucają niekompetencję. Słabe wyniki dzieci niepokoją ich w obliczu zbliżającej się gimnazjalnej promocji. Szkolne zebranie, które miało na celu pozbycie się nauczycielki i uspokojenie egoistycznych wyrzutów sumienia dorosłych, staje się miejscem erupcji emocji, wzajemnych pretensji i wyjawiania wstydliwych sekretów. Victoria / Victoria Niemcy 2015, 134 min reż. Sebastian Schipper, scen. Sebastian Schipper, Olivia Neergaard-Holm, Eike Frederik Schulz zdj. Sturla Brandth Grøvlen Prod. MoneyBoy wyst. Laia Costa, Frederick Lau, Franz Rogowski, Burak Yigit, Max Mauff Trzymający w napięciu kryminał Shippera jest jak dwugodzinna jazda rollercoasterem. Film został nakręcony w jednym ujęciu z niewielka ekipą i garstką aktorów. Podobno nawet sam reżyser nie wierzył w powodzenie tego szalonego przedsięwzięcia, opartego na dwunastostronicowym scenariuszu i przede wszystkim talencie młodych aktorów. Tytułowa bohaterka to młoda Hiszpanka, którą w trakcie imprezowej nocy na berlińskiej ulicy zaczepia grupa mężczyzn. To, co miało być niewinną, szczeniacką przygodą, okaże się doświadczeniem poważnej gangsterki z napadem na bank i brawurową ucieczką włącznie. „Victoria‟ to film, o którym bardzo długo trudno zapomnieć. Pokaz w ogrodzie rezydencji Ambasadora Niemiec, Warszawa, ul. Jazdów 12, 9.06, godz. 21.30 Soul Kitchen Niemcy 2009, 99 min. reż. Fatih Akin scen. Fatih Akin, Adam Bousdoukos zdj. Rainer Klausmann prod. Pyramide Productions wyst. Adam Bousdoukos, Moritz Bleibtreu, Pheline Roggan, Anna Bederke, Birol Ünel Fatih Akin, zwany przez krytykę „sumieniem wielokulturowych Niemiec”, tym razem proponuje widzowi pełną ciepłego humoru komedię o emigracji. Odnajdziemy tu wszystkie problemy współczesności: od niezbyt wyrafinowanych nawyków żywieniowych, przez związki na odległość po bliskość przez Skype. Głównym bohaterem jest Zinos – Grek, który usiłuje prowadzić restaurację w Niemczech. Trudno jednak prowadzić biznes, kiedy niezbyt życzliwy znajomy sprowadza do lokalu kontrolę, a życie osobiste nie napawa optymizmem. W „Soul Kitchen‟ wszystko okazuje się możliwe – dzięki przyjaźni, zaufaniu i wspólnemu wysiłkowi nawet wątpliwe kompetencje menedżerskie Zinosa przestają być problemem. Wstęp wolny po wcześniejszej rejestracji Rico, Oscar i głębocienie / Rico, Oskar und die Tieferschatten Niemcy 2014, 93 min. reż. Neele Leana Vollmar scen. Christian Lerch, Andreas Bradler zdj. Torsten Breuer wyst. Anton Petzold, Juri Winkler, Karoline Herfurth Pełen ciekawych przygód film dla młodych widzów z dwójką charyzmatycznych aktorów w rolach głównych. Mały Rico przedstawia się jako „szalenie utalentowany‟ człowiek. Mieszka w Berlinie-Kreuzbergu ze swoją mamą, która jednak nie ma dla niego zbyt dużo czasu. Pewnego dnia spotyka utalentowanego Oskara. Ich przyjaźń zostaje poddana pierwszej próbie, kiedy ten ostatni nie pojawia się na umówionym spotkaniu. Rico dowiaduje się jednak, że jego nowy przyjaciel został porwany. Udaje mu się go uwolnić i ujawnić porywacza, co wymaga nie lada odwagi i pomysłowości. Warszawa, 3 – 1- czerwca Kino Muranów http://muranow.gutekfilm.pl/ 3.06, 20.00 Ostatnie tango 4.06, 20.00 Jesteśmy młodzi, jesteśmy silni 11.00 Rico, Oscar i głębocienie 5.06, 20.00 Fukushima – moja miłość 6.06, 20.00 Czas kanibali 7.06, 20.00 Martha 8.06, 20.00 Familienfest 9.06, 20.00 Pani Müller musi odejść 21.30 Soul Kitchen (pokaz w ogrodach Ambasady Niemiec ul. Jazdów 12) 10.06, 20.00 Victoria Białystok, 10 – 16 czerwca Kino Forum, ul. Legionowa 5 http://bok.bialystok.pl/repertuar/ 10.06, 20.15 Ostatnie tango 11.06, 20.15 Martha 12.06, 20.15 Jesteśmy młodzi, jesteśmy silni 13.06, 20.15 Czas kanibali 14.06, 20.15 Familienfest 15.06, 20.15 Victoria 16.06, 20.15 Pani Müller musi odejść Lublin, 10 – 16 czerwca Kino Bajka, ul. Radziszewskiego 8 www.kinobajka.nazwa.pl 10.06, 20.00 Jesteśmy młodzi, jesteśmy silni 11.06, 20.00 Ostatnie tango 12.06, 20.00 Familienfest 13.06, 20.00 Czas kanibali 14.06, 20.00 Pani Müller musi odejść 15.06, 20.00 Martha 16.06, 20.00 Victoria Gdańsk, 17 – 23 czerwca Kino Żak, ul. Grunwaldzka 195/197 www.klubzak.com.pl 17.06, 18.00 Ostatnie tango 18.06, 18.00 Jesteśmy młodzi, jesteśmy silni 19.06, 18.00 Czas kanibali 20.06, 20.15 Familienfest 21.06, 20.15 Martha 22.06, 20.15 Pani Müller musi odejść 23.06, 20.15 Victoria Szczecin, 17 – 22 czerwca Kino Pionier 1909, ul. Wojska Polskiego 2 www.kino-pionier.com.pl 17.06, 20.00 Ostatnie tango 18.06, 20.00 Jesteśmy młodzi, jesteśmy silni 19.06, 20.00 Czas kanibali 20.06, 20.00 Familienfest 21.06, 20.00 Pani Müller musi odejść 22.06, 20.00 Victoria Organizatorzy: Goethe-Institut w Warszawie, Ambasada Niemiec, Gutek Film Współpraca: Fundacja Wspolpracy Polsko-Niemieckiej, Dom Norymberski, Konsulat Republiki Federalnej Niemiec we Wrocławiu, konsulat w Krakowie Partnerzy: Kino Muranów, Kino Bajka, Kino Forum / DKF, Kino Pionier, Kino Żak