KONCERT A sa Majeste le Roy de Pologne
14 września 2025 - 14 września 2025 18.00 Speyer (Niemcy), Dreifaltigkeitskirche Speyer
WSPÓLNE DZIEDZICTWO / EIN GEMEINSAMES ERBE 2025:
KONCERT / KONZERT A sa Majeste le Roy de Pologne
WYKONAWCY / KÜNSTLER:
Sławomir Drózd – Flet traverso/Traversflöte
Matthias Bergmann – Viola sopranowa / Diskantgambe
Cecylia Stanecka – Viola basowa / Bassgambe
Klaudyna Żołnierek – Teorba / Theorbe
Dorota Zimna – Klawesyn / Cembalo
W PROGRAMIE / KONZERTPROGRAMM:
Utwory kompozytorów europejskich XVII i XVIII wieku / Stücke von europäischen Komponisten des 17. und 18. Jahrhunderts darunter:
J.D. Hardt, M.Marais, G.Ph. Telemann, J.A. Hasse
Koncerty „A sa Majeste le Roy de Pologne” to czwarta edycja cyklu koncertowego „Wspólne dziedzictwo”. W centrum tegorocznego programu znajduje się Johann Daniel Hardt. Hardt (1696-1763) był nadwornym muzykiem Stanisława Leszczyńskiego w okresie, gdy zdetronizowany król rezydował w niemieckim mieście Zweibrücken. Ówczesny król Szwecji Karol XII nadał Leszczyńskiemu tytuł „księcia z upoważnienia” (prince par délégation), aby zapewnić egzystencję byłemu plskiemu monarsze. Podczas swojego panowania w Zweibrücken Leszczyński utrzymywał francuską trupę teatralną, która nazwał „Teatr Jego Królewskiej Mości Króla Polski”, a wśród zatrudnionych na dworze znalazł się także Hardt. W Zweibrücken Hardt skomponował zbiór „Six Sonates a une sitte Viole et Basse Continue dediees a sa Majesté le Roy de Pologne” – sześć sonat na violę da gambę i basso continuo, dedykowanych Jego Wysokości Królowi Polski. Oprócz kilku utworów z tego zbioru program koncertu obejmie również utwory, które stylistycznie nawiązują do muzyki odpowiadającej gustom Stanisława Leszczyńskiego, tj. głównie utwory niemieckie i francuskie autorstwa Marina Maraisa, Georga Philippa Telemanna i Johanna Adolfa Hassego. Aby program był jeszcze bardziej interesujący dla publiczności, wykorzystane będą różnorodne instrumenty dawne: gamba sopranowa i basowa, flet poprzeczny, teorba i klawesyn. Koncerty będą wykonywane przez polskich i niemieckich instrumentalistów (głównie z miast partnerskich Bydgoszczy i Mannheim), którzy specjalizują się w historycznej praktyce wykonawczej.
Istotą projektu „Wspólne dziedzictwo” jest wspólne przygotowanie i realizacja koncertów z udziałem muzyków z obu miast partnerskich oraz z europejską muzyką, w tym polską i niemiecką. Celem jest promowanie wymiany międzykulturowej i tworzenia sieci kontaktów między muzykami poprzez wspólną pracę. Ponadto prezentacja szerokiej publiczności bogatego dziedzictwa wspólnej przeszłości kulturowej ma sprzyjać zacieśnieniu więzi między obydwoma krajami i ukazywać go w szerszym kontekście europejskim. Muzyka europejska XVII i XVIII wieku szczególnie nadaje się do tego typu projektów, ponieważ pozwala doświadczyć wzajemnego oddziaływania różnych stylów narodowych – w szczególności francuskiego, włoskiego, polskiego i niemieckiego języka muzycznego.
Das Konzert „A sa Majeste le Roy de Pologne“ findet im Rahmen der 4. Ausgabe der Konzertreihe „Ein gemeinsames Erbe” statt. Im Mittelpunkt des diesjährigen Programms steht Johann Daniel Hardt. Hardt (1696-1763) war der Hofmusiker von Stanisław Leszczyński in der Zeit, als der entthronte König in der deutschen Stadt Zweibrücken residierte. Der damalige schweidsche Köng Karl XII. machte Leszczyński zum „Prinzen mit Vollmacht“ (prince par délégation), um die Existenz des ehemaligen polnischen Monarchen zu sichern. Während seiner Herrschaft in Zweibrücken unterhielt Leszczyński eine französische Theatertruppe, die sich „Theater Seiner Majestät des Königs von Polen“ nannte und an der unter anderem J.D. Hardt mitwirkte. In Zweibrücken komponierte Hardt die Sammlung „Six Sonates a une sitte Viole et Basse Continue dediees a sa Majesté le Roy de Pologne” - Sechs Sonaten für Gambe und Basso continuo, die Seiner Majestät dem König von Polen gewidmet sind. Neben einigen Stücken aus dieser Sammlung wird das Konzertprogramm auch Werke enthalten, die in Stil und Epoche mit der Musik nach dem Geschmack von Stanisław Leszczyński verwandt sind, d. h. hauptsächlich deutsche und französische Werke von Marin Marais, Georg Philipp Telemann, Johann Adolf Hasse. Um das Programm für das Publikum noch interessanter zu gestalten, werden verschiedene alte Instrumente zu hören sein: Diskant- und Bassgambe, Traversflöte, Theorbe und Cembalo. Die Konzerte werden von polnischen und deutschen Instrumentalisten (hauptsächlich aus den Partnerstädten Bydgoszcz und Mannheim) bestritten, die sich auf historische Aufführungspraxis spezialisiert haben.
Kern des Projektes „Ein gemeinsames Erbe“ ist die gemeinsame Vorbereitung und Durchführung von Konzerten mit Musikern aus beiden Partnerstädten und mit europäischer Musik, einschließlich polnischer und deutscher Musik. Ziel ist es, durch die gemeinsame Arbeit den interkulturellen Austausch und die Netzwerkbildung zwischen den Musikern zu fördern. Darüber hinaus soll durch die Präsentation in Konzerten das reiche Erbe der gemeinsamen kulturellen Vergangenheit beider Partnerländer einem breiten Publikum bekannt gemacht und so die Verbundenheit beider Länder im europäischen Kontext gefördert werden. Die europäische Musik des 17. und 18. Jahrhunderts ist für ein solches Projekt besonders geeignet, da sie die gegenseitige Beeinflussung der verschiedenen Nationalstile – insbesondere französischer und italienischer, polnischer und deutscher Tonsprachen – eindrücklich erlebbar macht
Partnerzy:
Miasto Speyer
Freundeskreis Speyer-Gniezno
Polska Misja Katolicka w Mannheim
Projekt „Wspólne dziedzictwo: 4 edycja cyklu koncertowego“ jest współfinansowany
przez:
Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej
Kulturamt Mannheim
Miasto Bydgoszcz
Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Files available for downloads