drukuj

„Polsko-niemiecki podręcznik do nauczania historii” ma wydawców

W brunszwickim Instytucie im. Georga Eckerta – największym na świecie ośrodku badań nad podręcznikami szkolnymi – obradowała 26 marca 2012 r. Rada Zarządzająca projektu „Polsko-niemiecki podręcznik do nauczania historii”. W siódmym już posiedzeniu gremium udział wzięli polscy i niemieccy pełnomocnicy narodowi, m.in. Mirosław Sielatycki, podsekretarz stanu w MEN oraz Martina Münch, minister oświaty, młodzieży i sportu kraju związkowego Brandenburgii.

Podczas obrad udało się m.in. ostatecznie ustalić kwestie wydania podręcznika w obu krajach. Partnerem po polskiej stronie będą Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, po stronie niemieckiej Universum Kommunikation und Medien AG. Prace nad podręcznikiem potrwają kilka lat. Pierwszy tom ma szansę ukazać się na polskim i niemieckim rynku wydawniczym u progu roku szkolnego 2014/2015. Prace nad realizacją mają zacząć się w kwietniu 2012 r.

Poszczególne tomy będą podlegały procedurom dopuszczenia do użytku szkolnego w Niemczech i w Polsce zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W Polsce podręcznik przeznaczony będzie dla uczniów gimnazjów i pierwszej klasy szkół ponadgimnazjalnych; w Niemczech dla uczniów różnych typów szkół ponadpodstawowych. Zakres zagadnień obejmie wydarzenia od starożytności do czasów współczesnych. Treść, struktura i szata graficzna polskiego i niemieckiego wydania mają być identyczne; jedyną różnicą będzie język.

Idea opracowania wspólnego polsko-niemieckiego podręcznika do historii zrodziła się w kręgach historyków z Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej utworzonej w 1972 r. pod auspicjami UNESCO. W 2008 r. z inicjatywy ówczesnego szefa niemieckiej dyplomacji Franka-Waltera Steinmeiera i ministra spraw zagranicznych Radosława Sikorskiego powołano przy Instytucie im. Georga Eckerta w Brunszwiku polsko-niemiecką radę ekspertów w skład której weszli historycy i pedagodzy z obu krajów. Rada wypracowała szczegółową koncepcję projektu: Wielotomowy podręcznik, który przedstawi uczniom w Polsce i w Niemczech zagadnienia historyczne (od czasów antycznych aż do współczesności) z różnych punktów widzenia.