Tydzień Filmu Niemieckiego
26 stycznia 2024 - 8 lutego 2024 Kraków, Warszawa, Wrocław, Katowice, Opole, Poznań, Gdańsk, Rzeszów, Lublin, Kielce
Tydzień Filmu Niemieckiego 2024
26 stycznia 2024 roku w 10 miastach w Polsce, w ramach Tygodnia Filmu Niemieckiego, rozpoczniemy prezentację najnowszych filmów, powstałych za naszą zachodnią granicą. Ten największy przegląd niemieckiego kina, który organizują wspólnie Dom Norymberski w Krakowie, Instytut Goethego oraz Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu, zawita do Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Katowic, Opola, Poznania, Gdańska, Rzeszowa, Lublina oraz Kielc i potrwa do 8 lutego 2024 roku.
W programie Tygodnia Filmu Niemieckiego znalazły się produkcje, których autorami są zarówno mistrzowie kina, doskonale znani polskim widzom, jak i twórcy, którzy znakomitymi obrazami konsekwentnie budują swoją pozycję w filmowym świecie.
İlker Çatak w Pokoju nauczycielskim na przykładzie mikrospołeczności złożonej z nauczycieli i uczniów pokazuje, z jakimi problemami mierzy się dzisiejsza demokracja i jak radzić sobie z systemem hierarchicznym, którego nie da się ani zachować ani całkowicie zlikwidować. Asli Ösge w filmie Black Box przygląda się mieszkańcom jednej z berlińskich kamienic, zmuszonych do funkcjonowania w warunkach coraz mocniej ograniczanej wolności. Łączące ich do tej pory przyjazne sąsiedzkie relacje zaczynają kruszyć się w obliczu zagrożenia, skutkującego blokadą budynku przez policję. Odcięci od świata są również bohaterowie filmu Christiana Petzolda Czerwone niebo, spędzający wakacje w letniskowym domku nad morzem. Choć w rozżarzonym od upału i pożaru okolicznych lasów powietrzu czuć zbliżające się niebezpieczeństwo, dla początkującego pisarza nie ma to znaczenia, bo najważniejsza jest książka, nad którą pracuje. Literacka twórczość przesłania też związek dwójki znakomitych pisarzy: Ingeborg Bachmann i Maxa Frischa, o których trudnej relacji opowiada w filmie Ingeborg Bachman – podróż na pustynię Margarethe von Trotta. Miara człowieka Larsa Kraume odnosi się do kolonialnej niemieckiej historii i uwikłania nauki w politykę. Na przeciwległym biegunie z kolei znajdują się bohaterowie filmu Kiedy znów będzie tak, jak nigdy nie było Sonji Heiss, przedstawiającego rodzinę dyrektora szpitala psychiatrycznego, która jego pacjentów traktuje jak bliskich. Wyjątkowy i nieprzystający do współczesnego świata jest także protagonista obrazu Wima Wendersa Perfekt Days, czyściciel tokijskich toalet, który potrafi dostrzegać uroki życia, czerpać z niego radość, a otaczających go ludzi obdarzać uwagą i życzliwością. Znakomity niemiecki reżyser jest też autorem innego filmu, który zostanie zaprezentowany ramach Tygodnia Filmu Niemieckiego na pokazach dodatkowych. Anselm to opowieść o twórczości jednego z najważniejszych współczesnych artystów, Anselma Kiefera oraz jego monumentalnych projektach zrealizowanych w Niemczech i Francji.
Współczesna niemiecka kinematografia, podobnie jak niemieckie społeczeństwo, jest mieszanką kulturową. Twórcy o imigranckich korzeniach krytycznie przyglądają się europejskiej demokracji, niemieccy szukają inspiracji w odległych krajach, wszyscy próbują opowiadać o współczesnym świecie: mierzyć się z jego problemami lub szukać ich przyczyn.
Program
1. Roter Himmel / Czerwone niebo, reż.: Christian Petzold, 102 min.
2. Der vermessene Mensch / Miara człowieka, reż.: Lars Kraume, 116 min.
3. Black Box, reż.: Asli Ösge, 120 min.
4. Das Lehrerzimmer / Pokój nauczycielski, reż.: İlker Çatak, 98 min.
5. Wann wird es wieder so, wie es noch nie war / Kiedy znów będzie tak, jak jeszcze nigdy nie było, reż.: Sonja Heiss, 116 min.
6. Ingeborg Bachmann, die Reise in die Wüste / Ingeborg Bachmann, Podróż na pustynię, reż.: Margarethe von Trotta, 110 min.
7. Perfekt Days, reż.: Wim Wenders, 123min
8. Anselm, reż.: Wim Wenders, 93 min.
Files available for downloads